Vattenfall

CO2-vrije warmte voor de auto-overslag stroomt door flexibele buis

De auto-overslag van Koopman Car Terminal in het Amsterdamse havengebied gaat van het gas af. In plaats daarvan stroomt er nu schone warmte door een nieuwe warmteleiding die de carterminal verbindt met biovergister Orgaworld, twee kilometer verderop.

Die leiding is op zichzelf al bijzonder. Er is namelijk voor een deel gebruikgemaakt van een flexibele warmteleiding in plaats van de gebruikelijke starre buizen. "Daardoor hadden we veel minder ruimte nodig bij de aanleg en bleef de verkeershinder voor de omgeving beperkt", vertelt Martijn Matijssen, technoloog bij Nuon Warmte. "Een ander pluspunt was dat we met deze flexibele leiding minder diep onder het spoor door mochten gaan. Normaal schrijft ProRail een diepte voor van 16 meter, maar nu konden we volstaan met 8 meter diepte."

De video laat zien hoe de leiding onder het spoor door werd getrokken.

Schoner warmtenet

De warmte voor Koopman Car Terminal is afkomstig van Orgaworld, een bedrijf dat afval van onder andere Amsterdamse restaurants door middel van biovergisting omzet in elektriciteit en warmte. "Die warmte wordt al sinds 2011 geleverd aan het net van Westpoort Warmte, een joint venture van AEB Amsterdam en Nuon," zegt Martin Buijck, projectdirecteur van Westpoort Warmte. "Door de warmte van Orgaworld werd het warmtenet nog schoner dan het al was. En nu zien we dat Koopman zegt: ‘Ik wil specifiek die CO2-vrije warmte van Orgaworld voor mijn bedrijf.’ Daar pakken wij de regie en brengen duurzame vraag en aanbod bij elkaar.”

Het CO2-vrije karakter van de warmte wordt ondersteund met Garanties van Oorsprong, die de herkomst en duurzaamheid garanderen. De overstap naar stadswarmte zorgt bij de autoterminal voor een jaarlijkse CO2-vermindering van 385 ton.

Foto: De start van de warmtelevering aan Koopman Car Terminal werd op 9 november feestelijk gemarkeerd. V.l.n.r.: Alexander van Ofwegen, directeur Nuon Warmte, Koen Overtoom, CEO Havenbedrijf Amsterdam, en Paul Wortelboer, directeur Koopman Car Terminal

Warmtenet Amsterdam
Vattenfall
2019-02-17