Vlnr: Ronald Stahli, Anne Wingelaar en Arjan te Wierik
Persberichten 11 oktober, 2017

Betrokkenheid en inzet LGBT-netwerk Nuon beloond

Het LGBT-netwerk van Nuon is vandaag uitgeroepen tot 'most engaged network' tijdens het Workplace Pride Leadership Awards Gala 2017. De prijs werd Nuon toegekend voor de impact die het LGBT-netwerk - een netwerk van homo- en biseksuelen, transseksuelen en transgenders en sympathisanten – zowel binnen als buiten de organisatie heeft.

Het LGBT-netwerk is in 2016 opgericht door medewerkers van Nuon zelf en heeft zich onderscheiden door het proactief bevorderen van diversiteit en inclusie op de werkvloer.

Ronald Stahli, initiatiefnemer van het netwerk en Operationeel Accountmanager in de zakelijke markt, is tevreden met het bereikte resultaat: "De prijs is een erkenning voor datgene wat we nu bereikt hebben. Het laat zien dat je met elkaar de positie van LGBT'ers een stap verder kunt brengen. Het moet normaal zijn om op je werk te kunnen zijn wie je wilt zijn."

Roze Filmdagen

Het is binnen Nuon de gewoonste zaak om jezelf te kunnen zijn. Met de socialemediacampagne 'Het maakt niet uit hoe je geaard bent' en een partnership met de Roze Filmdagen heeft het LGBT-netwerk zich afgelopen jaar ook buiten Nuon actief ingezet voor LGBT'ers op de werkvloer. Binnen Nuon heeft het netwerk succesvol gewerkt aan meer bewustwording en daadwerkelijke acceptatie. Medewerkers van Nuon gaan met elkaar in debat over diversiteit en hadden vorig jaar de mogelijkheid om de waarde van hun kerstpakket te doneren aan COC-Jong & School, een organisatie die jongeren ondersteunt die zich actief inzetten voor acceptatie van LHBT'ers.

Arjan te Wierik, Expert Diversity and Inclusion, voegt toe: "Door concrete activiteiten te organiseren en gerichte partnerships aan te gaan, laten we zien dat diversiteit en inclusie integraal onderdeel uitmaken van onze werkzaamheden. We willen daadwerkelijk een bijdrage leveren binnen en buiten onze organisatie."

Deelname Prides in Europa

De energie en inzet van het LGBT-netwerk heeft medewerkers van Vattenfall, het moederbedrijf van Nuon, in verschillende markten geïnspireerd om actief te zijn op het gebied van diversiteit en inclusie. Zo heeft de oprichting van een eigen LGBT-medewerkersnetwerk in Duitsland onder andere geleid tot deelname aan de Prides in Nederland, Hamburg, Berlijn en Stockholm.

Diversiteit speerpunt Vattenfall

Vattenfall en Nuon integreren diversiteit als een natuurlijk onderdeel van het dagelijks werk. Alle werknemers hebben dezelfde rechten en kansen. Iedereen, inclusief sollicitanten, medewerkers en klanten, is voor ons hetzelfde, ongeacht geslacht, leeftijd, etnische of culturele achtergrond, levensbeschouwing of geloof, seksuele geaardheid of beperkingen. Omdat Vattenfall wil bijdragen aan een verdere diversiteit binnen de organisatie, heeft CEO Magnus Hall een speciale ambassadeur, een Diversity and Inclusion Officer, benoemd op dit gebied. Momenteel is dat Tuomo Hatakka, EGM-lid en directeur van het bedrijfsonderdeel Heat, die in een reactie laat weten "trots te zijn op alle medewerkers die zich inzetten voor diversiteit en inclusie. Laat de award een aanmoediging zijn voor iedereen om hier een bijdrage aan te leveren!"

Ronald Stahli, derde van links, was namens Vattenfall aanwezig om het manifest te ondertekenen. Foto: Foto ID
Vattenfall/Foto ID
2018-11-10

Veel steun van Nederlandse organisaties voor SDG LGBTI Manifest