Honderden kinderen tekenen voor aardgasvrije toekomst
Persberichten 12 april, 2017

Honderden kinderen tekenen voor aardgasvrije toekomst

Zo'n zevenhonderd kinderen van OBS Montessorischool Steigerland schreven een duurzame boodschap aan de toekomst op een nieuwe, ondergrondse warmteleiding.

De leiding verbindt de Sportheldenbuurt op Zeeburgereiland met het stadswarmtenetwerk. De nieuwe leiding is 1,5 kilometer lang en wordt via een boring grotendeels ondergronds aangelegd.

Over 33 jaar moet heel Nederland aardgasvrij zijn. Koken, warm water en verwarming van huizen zal dan op andere manieren gebeuren. Amsterdam wil koploper zijn op dit gebied en wil aan de slag met aardgasvrije wijken.

Milieuvriendelijk verwarmen

Stadswarmte is een van de manieren om woningen milieuvriendelijk te verwarmen, zonder aardgas. Via een ingenieus leidingstelsel gaat warm water van een elektriciteitscentrale naar woningen. Medio 2017 wordt de Sportheldenbuurt in Zeeburgereiland aangesloten op dit stadswarmtenetwerk. Dit gebeurt via een nieuwe, 1,5 kilometer lange leiding die de A10 kruist en in het water rondom de eilanden wordt aangelegd. De aanleg van deze leiding is een ingenieus staaltje Nederlandse bouwkunst.

Lesprogramma over stadswarmte

In aanloop naar de start van de aanleg van de nieuwe warmteleiding kregen kinderen van OBS Montessorischool Steigereiland les over het hoe en waarom van de nieuwe warmteleiding, die net buiten het schoolplein wordt aangelegd. Kinderen leerden hoe stadswarmte wordt gemaakt en uiteindelijk via de pijpleiding in de woningen terechtkomt. Ter afsluiting van dit lesprogramma schreven kinderen van OBS Montessorischool Steigerland en de naastgelegen BSO hun duurzame boodschap op de nieuwe warmteleiding. Vervolgens verdwijnt deze warmteleiding, mét de wensen en gedachten over een duurzame toekomst, via een boring grotendeels onder de grond.

2018-11-1

De officiële aftermovie van het winnende Nuon Solar Team in Zuid-Afrika

Eind september deed het Nuon Solar Team met hun zonneauto Nuna mee aan de Sasol Solar Chal...

2018-10-31