Infographic Hollandse Kust Zuid
Persberichten 17 april, 2018

Vattenfall doet mee aan tender windpark op zee Hollandse Kust Zuid

Vattenfall, moederbedrijf van Nuon, gaat een voorstel indienen voor de bouw van een groot windpark op de Noordzee-kavels van Hollandse Kust Zuid, de eerste subsidieloze tender. Dit is een mijlpaal voor Vattenfall en een belangrijke stap in het realiseren van een toekomst zonder het gebruik van fossiele energiebronnen.

Vattenfall zet zich volledig in voor de groene transitie van Noordwest-Europa en investeert in 2017 en 2018 meer dan 2 miljard euro in duurzame energie. Daarom is besloten om mee te doen aan de offshore wind-tender 'Hollandse Kust Zuid'.

"Nuon is in de Nederlandse markt een groot en bekend energiebedrijf. Wij hebben door onze marktpositie en brede portfolio goed zicht op de ontwikkelingen in de Nederlandse energiemarkt en zijn vastbesloten een leidende rol te spelen in de Nederlandse energietransitie. Hollandse Kust Zuid is een belangrijke mijlpaal voor ons" zegt Magnus Hall, CEO van Vattenfall.

De Noordzee en met name de locatie 'Hollandse Kust Zuid' is een perfect windgebied en er zijn aanzienlijke synergieën met het andere windpark op zee van Nuon. Het windpark Hollandse Kust Zuid, dat in 2022 moet worden gerealiseerd, past goed in het porfolio van Vattenfall en kan ook perfect worden geïntegreerd in de huidige inkoopstrategie.

Robuuste businesscase

"We hebben zeer grondig onderzocht of onze businesscase robuust is: we zijn goed in staat om alle risico's te beheersen. We combineren een sterke staat van dienst in het bouwen en exploiteren van windmolenparken tegen de laagste kosten, met de mogelijkheid om het marktrisico te beheersen en elektriciteit te verkopen op de Nederlandse markt. Dit onderscheid ons van andere potentiële bieders. We zijn ervan overtuigd dat we dit windpark kunnen en zullen bouwen zodat het de komende decennia duurzame stroom kan leveren", zegt Gunnar Groebler, hoofd Business Area Wind en lid van de raad van bestuur van Vattenfall.

Hij benadrukt dat de sterke inzet van de Nederlandse regering voor duurzame energie, zoals de scherpe doelen voor wind op zee in het recente Regeerakkoord, een stabiel regelgevingskader creëert in vergelijking met andere markten. Dit samen met de ondersteuning op het gebied van onderstation- en netwerkaansluiting zijn belangrijke factoren geweest in de beslissing om mee te doen.

Brede ervaring

Vattenfall heeft ruime ervaring met windenergie: van ontwikkeling en installatie tot verkoop van windenergie aan huishoudens en bedrijven. In Nederland heeft het bedrijf onlangs overeenkomsten gesloten met bedrijven als Microsoft en andere zakelijke klanten om hen te voorzien van duurzame elektriciteit uit haar windparken. Op dit moment heeft Vattenfall 74 windparken en zonneprojecten operationeel dan wel in ontwikkeling. Alle verspreid over verschillende landen zoals: Denemarken, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Leider in offshore-kostenreducties

Vattenfall is met haar tien operationele windparken op zee en elf in ontwikkeling een van Europa's leidende offshore-ontwikkelaars. Daardoor heeft zij een sterke staat van dienst in het verlagen van de kosten van offshore-projecten. "Door nauwe samenwerking met onze leveranciers heeft Vattenfall de afgelopen jaren enorme vooruitgang geboekt bij het terugdringen van de kosten van offshore wind. We zullen dit blijven doen en dat geeft ons het vertrouwen dat we dit windmolenpark rendabel kunnen bouwen en exploiteren, zelfs zonder subsidies." Zegt Gunnar Groebler.

In september 2018 openden CEO Magnus Hall van Vattenfall en Nicola Sturgeon, eerste minister van Schotland, het innovatieve windmolenpark European Offshore Wind Deployment Centre in Aberdeen Bay.
Vattenfall
2018-11-15

Vattenfall viert dat ze tien jaar actief is in het Verenigd Koninkrijk

In 2008 betrad Vattenfall de Britse windenergiemarkt. Tegenwoordig omvatten de activiteite...