Zonnepark
Persberichten 19 april, 2018

Nuon stapt in grootschalige zonneparken

Nuon, als integraal onderdeel van Vattenfall, heeft overeenkomsten gesloten met drie zonneparken in Nederland voor de aankoop van groene stroom (Power Purchase Agreements; PPA's). Het is voor het eerst dat het energiebedrijf groene stroom gaat afnemen van grootschalige zonneparken in Nederland. Vattenfall heeft de ambitie om een portfolio van dit soort PPA's op te bouwen.

Twee van de projecten, in Emmeloord en Middelburg, zijn eigendom van de Deense investeerder in duurzame energie Obton. Het zonnepark aan de Torenweg in Middelburg omvat 55.000 panelen (capaciteit 14 megawatt) en is daarmee een van de grootste zonneparken van Nederland. Op bedrijventerrein De Munt In Emmeloord zijn 43.500 panelen (12 megawatt) geplaatst.

Bij het derde zonnepark, in Uden, is de Nederlandse Vattenfall-dochter Powerpeers nauw betrokken. De zonne-energie die uit het park komt wordt via het Powerpeers-platform gedeeld, zo kunnen de huishoudens van Uden gebruikmaken van zonne-energie uit de buurt. Dit project is gerealiseerd door TPSolar-Konzept in nauwe samenwerking met de gemeente Uden. Hier gaat het om 43.000 panelen, goed voor 12 megawatt.

Met deze drie zonneparken kunnen naar verwachting circa 10.000 huishoudens van stroom worden voorzien.

In Emmeloord is de stroomproductie recent van start gegaan, de productie in Middelburg is deze maand gepland en in Uden wordt de start verwacht in de zomer van dit jaar.

Met deze drie zonneparken brengt Vattenfall haar belangrijkste duurzaamheidsdoelstelling dichterbij: het streven om in één generatie een energievoorziening te realiseren zonder fossiele brandstoffen.

Investeren in duurzame productiecapaciteit

Onze klanten vragen om duurzame energie. Daarom neemt Nuon niet alleen elektriciteit af van zonneparken, maar investeert ook zelf in nieuwe duurzame productiecapaciteit. Zo wil Nuon dit jaar een investeringsbesluit nemen voor een groot zonnepark bij windpark Haringvliet bij Goeree-Overflakkee. Het gaat om een zonnecentrale van 135.000 panelen. Het vermogen van dit park is 36 tot 40 megawatt, waarmee naar verwachting circa 10.000 huishoudens van stroom kunnen worden voorzien. Nuon wil verder zonneparken ontwikkelen bij de energiecentrales Hemweg (Amsterdam), Velsen en Eemshaven.

Fossielvrij in één generatie

Peter Smink, CEO van Nuon, is blij met de gesloten overeenkomsten: “Met deze investeringen in de Nederlandse stroommarkt zorgen we ervoor dat onze klanten steeds minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Dit past in ons streven om in één generatie een energievoorziening te realiseren zonder fossiele brandstoffen. Bovendien laten we zien dat producenten van duurzame energie heel goed bij ons terechtkunnen en komen we tegemoet aan de toenemende vraag van klanten naar duurzame energie.”

Ook Anders Marcus, CEO van Obton, is verheugd: “Obton is er trots op een bijdrage te leveren aan de Nederlandse hernieuwbare energierevolutie. We zien grote kansen in Nederland en de samenwerking met Vattenfall zorgt ervoor dat we hierop kunnen inspelen. De voltooiing van de zonneparken in Emmeloord en Middelburg is een schoolvoorbeeld van efficiëntie en snelheid geweest, en ik voel me zeer op mijn gemak bij elke toekomstige samenwerking tussen Obton en Vattenfall.”

2018-11-1

De officiële aftermovie van het winnende Nuon Solar Team in Zuid-Afrika

Eind september deed het Nuon Solar Team met hun zonneauto Nuna mee aan de Sasol Solar Chal...

Zonnepark Emmeloord