Windpark Egmond aan Zee
Nuon/Jorrit Lousberg
Persberichten 24 april, 2018

Vattenfall gaat alliantie aan voor wind op zee in Frankrijk

Vattenfall begeeft zich verder op de Europese windenergiemarkt door een alliantie te vormen om de inschrijving op een Franse aanbesteding voor offshore windenergie voor te bereiden.

Voor het windenergieproject in Duinkerken, genaamd Eliade, gaat Vattenfall de samenwerking aan met Caisse des Dépôts et Consignations, een publieke Franse financiële instelling met vele jaren ervaring in het financieren van projecten, waaronder offshore windenergie. En met WPD, een Duitse ontwikkelaar van windenergie met een sterke positie in Frankrijk.

"Frankrijk is een zeer interessante markt voor de windenergieactiviteiten van Vattenfall. Door daar voet aan de grond te krijgen, kunnen we onze positie als leidende internationale ontwikkelaar van offshore windenergie consolideren en een verdere stap zetten richting het doel om binnen één generatie fossielvrij te zijn. Een sterkere aanwezigheid binnen windenergie zal ook onze verkoopactiviteiten in Frankrijk versterken", zegt Gunnar Groebler, Senior Vice President en Head of Business Area Wind.

Tien bedrijven, waaronder Vattenfall, zijn in mei 2017 binnen een pre-kwalificatiefase geselecteerd voor het project, dat een nominaal vermogen van 250-750 MW beoogt.

De gespreksfase van de aanbestedingsprocedure, waarin de deelnemende bedrijven overleg voerden met de Franse staat, is tot nu toe goed verlopen. Aan het einde van de gespreksfase zullen bedrijven hun offertes opstellen aan de hand van studies die door de Franse staat zijn verricht. Deze hebben betrekking op de specificaties voor het windpark en maken milieu- en technische studies beschikbaar. De offertes zullen uiteindelijk worden beoordeeld op drie criteria: prijs, optimalisatie van het windenergiegebied en aandacht voor het milieu. De winnaar wordt naar verwachting in de tweede helft van 2018 bekendgemaakt.

2018-10-31

Streven naar duurzame hoofdkantoren

Vattenfall wil dat haar klanten binnen één generatie fossielvrij kunnen leven en geeft zel...

2018-10-17