Vattenfall Solar Team
Vattenfall/Hans-Peter van Velthoven
Persberichten 22 januari, 2019

Zonneracers TU Delft verder als Vattenfall Solar Team

Het zonneraceteam van de TU Delft gaat verder onder een nieuwe naam: het Vattenfall Solar Team. Dat werd vandaag bekendgemaakt tijdens de presentatie van het nieuwe team in Delft. Hoofdsponsor Nuon besloot eind vorig jaar de naam van moederbedrijf Vattenfall over te nemen en ook het solar team doet dat nu. De teamleden bouwen dit jaar hun tiende zonneauto, waarmee ze in oktober voor de achtste keer de Bridgestone World Solar Challenge in Australië hopen te winnen. De jubileumauto krijgt een bijzondere naam: NunaX.

Het nieuwe Vattenfall Solar Team presenteerde zich vandaag aan pers en publiek in de D:Dreamhall, de werkplaats van het team op de campus van de TU Delft. Met een video introduceerde het team de visie waarmee ze deelnemen aan het wereldkampioenschap voor zonneauto’s in oktober dit jaar: ‘It’s Possible’. Die uitspraak past goed bij de missie van het team én die van hoofdsponsor Vattenfall, vindt teamleider Maud Diepeveen.

Diepeveen: ‘Met onze Nuna’s laten wij al jaren zien dat autorijden op niets anders dan de kracht van de zon gewoon kán. En wie dacht twintig jaar geleden dat een team van Nederlandse studenten bij hun eerste deelname de belangrijkste zonnerace ter wereld kon winnen en vervolgens zou uitgroeien tot dé ongeëvenaarde wereldkampioen? Met onze Nuna’s hebben we bewezen dat wat onmogelijk lijkt tóch werkelijkheid kan worden. Ook Vattenfall legt de lat hoog. Zij hebben zichzelf als doel gesteld om volledig fossielvrij te zijn binnen één generatie. Samen met onze hoofdsponsor hopen we ook andere mensen te inspireren om niet te denken in obstakels maar in mogelijkheden. Fossielvrij binnen één generatie? It’s Possible!’

NunaX laat zien: It’s Possible

Voor de tiende keer op rij doen de studenten van de TU Delft in oktober mee aan de World Solar Challenge in Australië. De zestien nieuwe teamleden bouwen hiervoor een volledig nieuwe zonneracewagen. De jubileumeditie van de zonneauto krijgt een speciale naam: NunaX. Een naam die past bij de visie van het nieuwe team, vertelt de teamleider.

Diepeveen: ‘De X staat onder meer voor het doel dat we willen bereiken. Het kruisje op de schatkaart, zeg maar. Tegelijk is de X in de wiskunde ook de onbekende variabele: hoe we ons doel bereiken, weten we nog niet. De weg er naartoe is ook voor ons nog een mysterie. En toch geloven we dat het mogelijk is - voor de achtste keer wereldkampioen zonneracen worden in Australië, maar ook: een leven zonder fossiele brandstoffen binnen één generatie.’

VST_Magnus Hall CEO Vatenfall plakt logo.JPG

Startsein door ambassadeur Marja van Bijsterveldt

Het startsein voor de bouw van NunaX werd gegeven door de nieuwste ambassadeur van het team: Marja van Bijsterveldt – burgemeester van Delft en voormalig minister van OCW. “Ik bewonder onze studenten met een missie die geloven in het schijnbaar onmogelijke. Door de lat hoog te leggen, ambitieus te zijn, halen zij het beste uit zichzelf. En zo komen we verder. De Nuna is een goed voorbeeld van hoe we vandaag in Delft werken aan het vinden van de oplossingen voor de uitdagingen van morgen. Zo laten we een betere wereld achter voor de generaties na ons. Ik wens het Vattenfall Solar Team ontzettend veel succes bij de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Ik hoop dat ze prijs mee naar Delft brengen, ik zal ze met plezier huldigen!”

Bridgestone World Solar Challenge

Als Vattenfall Solar Team doet het team in oktober dit jaar voor de tiende keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Deze 3.000 kilometer lange race van Darwin naar Adelaide wordt volledig op de kracht van de zon verreden en werd al zeven keer eerder door de studenten uit Delft gewonnen. De regels waaraan de deelnemende zonnewagens moeten voldoen worden elk jaar strenger en de concurrentie wordt sterker. Het Vattenfall Solar Team zal dit jaar dus alles op alles moeten zetten bij het doorontwikkelen van de auto om de tegenstanders voor te blijven.

Vattenfall nog zeker drie jaar hoofdsponsor

Al sinds de eerste deelname aan de World Solar Challenge in 2001 wordt het Nuon Solar Team gesponsord door energiebedrijf Nuon. Eind vorig jaar werd bekend dat Nuon voortaan verder gaat onder de naam van het Zweedse moederbedrijf Vattenfall. Een jaar geleden tekenden het bedrijf en het zonneraceteam uit Delft een vernieuwd, vierjarig sponsorcontract. De naamswijziging heeft voor dat contract geen gevolgen: ook als Vattenfall blijft het energiebedrijf enthousiast en betrokken hoofdsponsor van het team.

Op het dak van het kantoor van de WK-organisatie in Åre wordt een 380 vierkante meter groot zonnepaneel geïnstalleerd.
Vattenfall/Ola Rockberg
2019-01-21

WK-skiën in Zweden CO2-neutraal

De voorbereidingen voor het FIS Alpine World Ski Championship in Åre, Zweden, zijn in voll...